EL PROJECTE

Ciència en Colors és un projecte per reivindicar la importància d’una ciència diversa. Una iniciativa per reclamar la necessitat que persones de tots els col·lectius i condicions puguin exercir les professions STEAM i per visibilitzar el que com a societat perdem quan la ciència és excloent. 

ESTRUCTURA I FUNCIONAMENT
CALENDARI I INSCRIPCIONS
SOBRE EL PROJECTE
EDICIONS ANTERIORS

>A qui s'adreça

Ciència en Colors és una acció educativa adreçada a l’alumnat de 1r i 2n d'ESO  dels instituts de secundària. Poden participar al projecte centres públics, privats o concertats de la provincia de Barcelona. Consulteu l’apartat Calendari i inscripcions per reservar la vostra plaça.

>Objectius educatius

  • Sensibilitzar l’alumnat sobre la importància de tenir una comunitat científica diversa per a la generació d’un coneixement ampli i sense biaixos.
  • Posar de manifest les dificultats i discriminacions amb què s’han trobat, i es troben, certs col·lectius (dones, persones LGTBIQ+, persones racialitzades, persones amb diversitat funcional...) per accedir a les professions STEAM.
  • Canviar l’autopercepció de l’alumnat sobre les seves capacitats per exercir professions de l’àmbit cientificotecnològic.
  • Fomentar vocacions STEAM, especialment entre les dones i persones de col·lectius desafavorits o discriminats que es troben infrarepresentats en el panorama científic actual.
  • Implicar l’alumnat en accions de divulgació i reivindicació d’una ciència diversa i no excloent.

>Estructura

Els centres que hi participin rebran tot el material i el suport necessari per dur a terme el projecte, que inclou tallers de sensibilització presencials al centre:

  • Taller 1: Taller d’1 hora de durada dinamitzat per personal científic o tècnic del Sincrotró ALBA i una educadora de la cooperativa Eduxarxa. Es presenta el Sincrotró ALBA i la diversitat de gent que hi treballa, s'inclouen dinàmiques per transmetre la importància que la ciència la facin persones diverses, per tenir un coneixement el més ampli possible.
  • Taller 2: Taller d’1 hora de durada dinamitzat per personal de divulgació del Sincrotró ALBA i una educadora de la cooperativa Eduxarxa. Inclou diverses dinàmiques dissenyades per d'ajudar l'alumnat a prendre consciència que el fet que el coneixement no sigui ampli, genera discriminacions en molts col·lectius.

La durada del projecte és de 2 sessions lectives per a cadascún dels grups participants.

>Materials didàctics

Per dur a terme el projecte, els centres participants rebran els materials següents:

  • Guia docent: document amb els objectius i l’estructura del projecte, i orientacions metodològiques per dinamitzar i dur a terme l’activitat de creació del video-manifest.
  • Material per a l’alumnat: fitxes de treball per al desenvolupament de les activitats dels tallers i l’activitat de creació audiovisual.
  • Qüestionari de valoració: enquesta final per recollir la vostra opinió sobre el projecte i l’impacte de l’acció entre l’alumnat.

Descarrega la guia docent:

Guia docent

>Calendari i reserva de places

El projecte es durà a terme entre els mesos de gener i març de 2023. Per al curs 2022-2023 hi ha 10 places disponibles, i el període d’inscripcions es tancarà el 9 de desembre de 2022. 

>Inscripció

Les inscripcions estan tancades.

>Contacte

Si tens dubtes o vols més informació, posa’t en contacte amb el nostre equip de divulgació:

La ciència, tal com ens diu l’arrel llatina de la paraula (scientĭa), és coneixement. El coneixement que s’obté a través del mètode científic, siSTEAMàtic i estructurat, està basat en evidències. Però la ciència la fan les persones, i segons com siguin aquestes persones o la mirada que hi apliquin, el coneixement que s’acaba generant pot tenir un biaix o altre.

Al llarg de la història, el coneixement científic l’han generat, sobretot, un tipus de persones molt concretes: homes, blancs, occidentals, de classe mitjana o alta, heterosexuals i cisgènere. Això té moltes més implicacions del que pot semblar a priori: des de la pèrdua de talent, fins a les decisions sobre què és objecte d’estudi i què no, o la capacitat que tenim com a societat de trobar solucions als reptes científics.

Ciència en Colors és un projecte per reivindicar la importància d’una ciència diversa. Una iniciativa per reclamar la necessitat que persones de tots els col·lectius i condicions puguin exercir les professions STEAM i per visibilitzar el que com a societat perdem quan la ciència és excloent. 

Perquè només amb una ciència diversa, oberta i inclusiva, podem construir una societat que també ho sigui.

CienciaColors-IM3-v2

Ciencia en clors 2Ciéncia en colors
Imatges del tallers a l’aula de Ciència en Colors

Més de 200 alumnes de 1r, 2n i 4t d’ESO van participat en la primera edició de Ciència en Colors. El projecte va constar d’un total de 20 tallers presencials a 6 centres públics de la ciutat de Barcelona.

Més enllà de fomentar vocacions científiques, amb aquest nou projecte de divulgació el sincrotró ALBA vol apropar la ciència a les aules des d’un punt de vista més social. Fent èmfasi en la importància que tothom s’impliqui en la ciència, ja que ens afecta com a persones que formem part de la societat.

Llegir més


Llistat de centres participants al curs 2021/22

Institut Narcís Monturiol

Institut Lluís Domènech i Montaner

Institut Anna Gironella de Mundet

Institut Escola Mirades

Institut Lluís Vives

Institut Escola Tres Fonts de les Corts

El projecte compta amb el suport de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) i de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia, a través de la xarxa d'Unitats de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i) i el projecte FCT-21-17088.

logo-fcri logo-FECYT